Partner

2930
Inlagt av Micke, september 25th, 2012

Mot alla odds, ÅSA!!

Jodå ni hör rätt vi va ett gäng glada seglare som besökte Åsa en morgon/fm.

Det hela började med att vi vek ner oss från DK resan men beslutade för att dra söderut för att få lite segling. Vi packade i bussarna i Ljungskile vid 6,30 jag, Robban hakade på Martins buss och Pelle tog med sig Erik i sin. Prognoserna såg allt annat än bra ut så stämningen va halvlurig och vi förberedde oss för bomkörning (alla utom Kite-Mart). Vi brände söderut för att hämta Björn i Gbg och när vi stannade där tog vi beslutet att kolla in Åsa efter anonyma tips från skåne :-). Ingen av oss hade tidigare kört Åsa så det passade ju bra att testa. På vägen ner så skulle Martin ha ett snabbt telefonmöte så vi stannade till vid vägen så han kunde snacka i lugn och ro, samtidigt va Robban tvungen att gå ur bilen och spy, han hade blivit magsjuk. Då kan man tänka stackars Robban MEN FEL stackars Mr Hypokondriker Micke så fort jag fick reda på det så hade jag århundradets magsjuka!! Jag fick bita ihop och spela tuff så att vi kunde segla lite.

Ringde Team Pelle som hade kommit fram innan oss och dom snackade 4,2-4,7 och pulsen ökade. Ner till parkeringen och riggade 4,7-5,0 vi ska ju alltid ha lite större segel än alla andra :-). Fick lite tips om var man skulle gå i mm av en lokal och vi kastade oss i. Fint väder och 5,0 hur kunde det bli så??

När jag började segla upp mot inre så blev jag grymt förvånad över hur stora dyningarna va helt otroligt! I början va det lite letande som det alltid är på ett nytt ställe innan man hittar vart man ska köra. Men jag va positivt överraskad över stället, man har ju hört mycke men man vet ju aldrig före man testat. Bra vinkel hade vi och fina vågor i lagom storlek, riktigt mycke kraft och tryck i vågen. Fick fotat några bilder på slutet, tyvärr hade vinden lagt sig så trots 5,4 så va det dåligt med tryck för pöjkarna och vågorna blev mindre och färre

Efter att vi tröttnat på Åsa (vinden dött ut) så ville ju MegaKiteMart så klart lufta draken lite så vi brände ner till Lejet för pass 2 för dagen. Martin skrämde upp draken och jag och Erik körde 5,8-5,9 och 100L brädorna. Det va ganska kul i början med helt ok drag och lite småvågor att leka i. Mart njöt till fullo och visst tyckte han det va kul att köra för han har verkligen kommit igång med Kite och körde kanonfint MEN när jag stog och kajkade och han dundrade förbi mig det va nog det han njöt mest av det. Det flinet i Marts ansikte när han susade förbi drömmer jag fortfarande mardrömmar om!!! Dagen i Lejjet avslutades med att vinden tokdog på 1 sekund och jag hade den underbara turen att vara längst bort på fel sida av viken så jag fick mig en underbar promenad hem, min längsta walk of shame någonsin.

En oväntat bra dag och Åsa vill jag köra igen gärna med så lite folk som det va när vi va ute det va vi i klubben och två till!!

//Micke

3 kommentarer tillMot alla odds, ÅSA!!

• Jonas

Åsa är alltid kul, finns ju ett yttre rev också som kan leverera ännu bättre förhållanden vid rätt vind, jag kör dock oftast på inre revet. Det kan vara lurigt att hitta rätt och jag har fortfarande gånger då jag kommer helt fel hela tiden.
    Ses i Åsa på söndag då?

• Mart

JOrå, jag har ju haft som princip i alla år att inte köra ”upp-shaussade-Åsa” med alla balla killar. Dock var jag nog den första att erkänna att jag hade fel, fin våg med bra pulver och rena vågor. Dock så slets min sprajlans nya Choko 23 fena mer på denna repan än vad jag någonsin varit med om. Ruggigt mycket stenar och, yes, jag gick nog lite för djupt in i vågen. Sen stängs man ju lätt in mellan brytet och stenarna, så i Åsa går det inte att slappa och vila när man blir spolad, utan snabbt som fasen upp igen.

Och YES, Micke, jag får en såndär underbart skadaglad känsla i kroppen så fort jag tänker på Läjjet. Jag hade grymme roligt och det var en fin utmaninng att ge sig ut med 12:an och köra lite vågor. Bra pulver, och sen höjdar man ju nått grymmt när det är bra drag och jag får de-powrat lite. Så fick verkligen leka. Men du Killah-Mike. Jag är helt övertygad om att du har samma goa känsla när jag kom in och skulle stila på plattvattnet framför dig och Erik, när jag fick såntdär perfekt tånyp och bara nitades fram i vattnet… 🙂 så jag får allt se det som 1-1. Men som sagt kiten har sitt perfekta komplement. När det är halvkasst med 5,8an och freestyle brädan så har jag perfekt drag… Dregglar nu på nästa års inköp… wavebräda och en Fly kite som är optimal från 4-8 m/s…sen får vågorna passa sig i läjjet oavsett vindstyrka.
    ser fram emot nästa äventyr med 1-2 heldagars surf

• Kate

Era små kycklingar som bangade Klitmöller. Masthögt sideshore……….kunde det ha vart. Men det fick vi inte denna gång:)
    Visst fasen e Åsa the shit. Rekommenderar yttre!!!