Partner

2930
Inlagt av Micke, september 16th, 2013

VINKEL!

Jag och Mart har sedan i torsdag spanat in måndag morgon Läjet då det redan då spåddes vind sön kväll-mån förmiddag. Vi tömde då kalendrarna fram till lunch och höll tummarna.
Prognosen höll hela helgen med bara små justeringar, men det va ju S-SSO, regn kan det verkligen bli bra? Jag hade ingen aning men det kändes lite risky med SSO, S funkar ju kanon men vad händer om det går över mot SO? Mart va som vanligt taggat till tänderna och eftersom det skulle bli löjligt tråkigt för Mart att åka utan mig valde jag att lita på honom och hänga med. Vi bestämde oss för att lämna Ljungskile kl 6 och när kl ringde 5 och regnet smattrade på rutorna och det va kallt och kolsvart kände jag mig liiiiite skeptisk men det va bara att köra!

Bussen visade vad den gick för och vi va på plats i Läjet 7,30 det va ca 5 gubbar ute och 5-10 gubbar som riggade. Dom flesta körde 4,2 så vi valde 4,5-4,7 vilket visade sig vara helt rätt.
Det syntes att det va lite kämpande där ute, ovanligt mycke kastfall och folk som inte klarade att hålla plan och när vi gick i fick man slita ordentligt tills man kommit ut och ”ner” i viken där blev vinden jämnare även om det va väldigt byigt och av/på.

Vinkel ja… shit säger jag bara vilken vinkel det va side-cross off helt galet!
Jag har tidigare känt att Läjet det är ett hoppställe inget vågställe men jag hade helt enkelt inte varit där i rätt läge.
Fullt tryck ut och man kunde hoppa galet det visade Mart när han i grym oldschool anda brände av en riktigt hög och fin table top. Sen va det bara att ta sikte på ett swell och höjda med det in till rätt läge sen va det bara att njuta! Jag fick i alla fall 5-6 svängar utan svårigheter och Mart körde en riktig långkörare där han va uppe i 10-12 svängar. Det sköna va att även om man hade förlorat mycke höjd efter det så va det inte problem att komma tillbaka upp igen för på vägen ut gick man rakt på vågen och sen höjdade man fint längst vågorna upp mot parkeringen så man körde helt enkelt i en cirkel.
Vågorna va inte det största jag varit med om men där ute fanns det fina som absolut va gubbe, sen va det lika kul att köra på dom lite mindre där inne. Blanda backside med frontside och bara leka, träffade man bara rätt fick man helt ok sparkar och det va rent väldigt rent. Läjet känns ju alltid så avslappnat och kul att köra det är supersnällt!

Detta va garanterat topp 3 bästa surfdagarna i mitt liv! Så många svängar som jag gjorde där gör jag inte på en säsong annars och det kändes riktigt bra, känns som jag kommit framåt i vågridningen sen sist jag körde i den typen av förhållanden, KUL. En ganska lång stund va vi t o m ensamma på vattnet!! Bara jag och Mart i hela viken och jag minns extra tydligt när Mart plockade vågen framför mig och vi körde på var sin våg 5 meter från varandra peppaden rop och stora leenden ☺, delad glädje är dubbel glädje!!

Dagen avslutades med världens vrid, det kom en brutal störtskur som höll i sig någon minut direkt efter skuren klarnade det upp och blåste V-SV helt galet, 90graders vrid på 2 minuter ☺
Men det passade bra som avslutning att få köra lite mer som man är van vid dead onshore och jag visade vem som är kung på hopp i dom förhållandena ;-)!

Mäktig dag och det va längesedan jag va så här sugen på att surfa igen!!

Mart du får fylla på!

/Micke

4 kommentarer tillVINKEL!

• Mart

Man kör hem i bussen. Kommer överens om att MIcke gör bloggen och vad händer… inget, SMS runt lunch idag, Mícke hade blivit överfallen av vardagen så jag erbjöd mig göra bloggan. Och sen skall man posta och då har spjuvern lagt in ett inlägg samtidigt som jag kokat ett inlägg påvägen hem i bussen. Detta får konsekvensen dubbelpost… så bara läs och njut med oss, och samstämigheten visar att vi faktiskt talar lite sanning- trot eller ej….

Rubrik: Vinkeln är skillnaden…
    Redan i slutet av förra veckan, så kunde det urskiljas att det var vind på G på måndag morgon. Informerade chefen att han får ta lite möten för mig, då jag har surfabstinens…
    Lockade in Micke att det var fin-fint surf på G med S och ev. SSO i Läjet. Hade en session där för många år sedan som vart min allra bästa side/ cross-off körning tillsammans med Erik.
    Prognosen spådde vind tidigt på morgonen, så 05:50 var bussen lastad och vi rullade iväg i full blås ner- 1,5 timma senare sladdar vi in på parkeringen. Går ut, kollar vind och vågor och det ser OK ut. Men shiit vad kallt det var. 15-19 m/s på Nidingen, typ 11 grader i luften och regn. In i bussen och värma oss, kroppen skakade av frossa. Skall vi verkligen ut i detta..? Jorå, fäll ner pannbenet och i vinterdräkten. Upp med 4,7 och 4,5- de andra körde 4,2, men jag hade bestämt mig att hellre galet drag än fis-körning.
    Så ut, det var som sagt Side/ Side-off, vilket innebär byigt. Så lite guppande och ryckande så hade man slörat ner till piren och där rullade setten in som fina rena vågor i bra storlek, typ gubbe-logo. Första vågen, full sula ner i bottom-turn, upp i cut-backen och fullfart, draget Allan i seglet och bara slänga sig in i nästa sväng, upp och ner i full down-the-line med 6-7 svängar med bra cutback och bottom-turns. Så fortsatte det hela dagen. Ibland plockades vågorna uppe vid piren, ibland mer norr ut i bukten, hela tiden med fin vinkel. Det var nästan som roligast att ta en bula ute på, rida den hela vägen in till ön med de småvågorna som kastade bra och spray/ slide på toppen, lätt runt 10+ svängar. Flera gånger hade jag sånt tryck att jag studsade uppe på läppen innan brädan högg till och man for fram i svängen.
    Sedan vart det ju hoppen och vägen ut. Att köra rakt ut var som att slöra ut, så man kunde t.o.m. höjda upp igenom vågorna. Dock så kan jag lätt räkna till 5-10 kastfall framåt, då byarna maxades med mötet av våg och smack, så låg man i vattnet. Klämde av ett par rejäla hopp, med 4,7an och full sula genom lite plattare sektioner, så var det som projektil upp i luften, det sköna var att det gick att styra hoppet, det fanns hela tiden mer kraft att hämta i skotet, så det blev långa floaters. På trick sidan fick jag bränt av en hög table-top som kändes fint. Annars vart det mest vågridning för hela slanten.
    Kan nog tala för både mig och Micke att vi kände oss som att vi platsade i PWA och att Klittmöller vart fel, det var Läjet som gällde och vi red vågor som Kauli och Levi , så grymma kände vi oss (och jag och Micke är ju inte kända för att överdriva….:-))
    Det var spått vind skifte till SV vid ett-tiden. Dock skedde något rejält annorlunda. Runt 11-tiden kom en helt osannolik regnskur, jag skulle flippa seglet, men det bara slets iväg upp i luften och brädan for med. Simma, simma, simma, sen upp. Väl uppe vart det något skumt, jag körde rakt in till parkeringen… hmmm. På mindre än en minut vred vinden 100 grader från SSO till Väst. Det var fortfarande vind nog att surfa, men oj vad annorlunda det var. Vågridningen var inget vidare, träffen var dead-onshore, hela det magiska förbyttes mot en halvtaskig on-shore dag…. Och On-shore i Läjet är inte fel, men det är fanemej inte episkt…. Vi körde en stund till, men gick sedan upp och under fikan så dog vinden till typ 8-10 m/s. Så det var rigga ner, full fart hem och uppkopplad i möte 12:57, lagom till 13:00 team mötet.
    Så jobb och surf= perfekt mix. Det sjuka i det hela var att vi vart nästan själva. Tror vi var ca. 10 pers ute och runt 9-tiden försvann nästan alla. Våtdräkten byttes mot skjortor och folk stack till jobben, så under 15 minuter var det bara jag och Micke i hela viken,
    Som Ni förstår, så vart vi stoked, helt galet stoked. Min slutsats av analysen är S-SSO 14-16 m/s på FRV = boka av allt och dra till Läjet. Och vinkeln är det som skiljer, så S-SSO eller VNV-NV, då får Norra spottet ge vika för söderns breddgrader

• Micke

Haha ja som du sa vi kände oss som Kauli o Levi!
    Jag blev så full i skratt när jag plockade en av dom större vågorna och fick världens hybris 🙂 jag såg framför mig alla filmer man sett med dom stora pojkarna och la ner seglet i min”feta” bottomturn (såg verkligen proffsens segling framför mig och hur grymt detta skulle bli) och där blev det kvar och boom så blev jag uppkäkad 🙂

• Soulman

Så många ord tyder på en stark upplevelse. Kul och även smärtsamt att dras med i erat engagemang! Känns som man missade något…

• D´Aria

Även om man tar all den där läsningen med en nypa salt (ja ni är ju rätt grymma på att snacka) så verkar ni haft en lyckträff!!!!